WEKO3
アイテム
台湾における日本語学習者の作文の計量的分析 : jWriter を使用して
http://hdl.handle.net/2298/0002000480
http://hdl.handle.net/2298/0002000480bc146a48-de5c-4aa8-af8b-04f70978149f
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2024-05-10 | |||||||||||
| タイトル | ||||||||||||
| タイトル | 台湾における日本語学習者の作文の計量的分析 : jWriter を使用して | |||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| タイトル | ||||||||||||
| タイトル | A Quantitative analysis of compositions written by learners of Japanese as a second language in Taiwan : Use of jWriter | |||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| 言語 | ||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 主題 | 台湾の日本語学習者, 日本語作文, 計量的分析自動評価システムjWriter Learning Japanese as a Second Language in Taiwan, Japanese compositions, Quantitative analysis, Automated essay scoring “jWriter” |
|||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
| 著者 |
太田, 栄次
× 太田, 栄次
|
|||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||
| 内容記述 | 本研究では、筆者が担当する台湾人日本語学習者の文章作成の言語面での習熟度や達成度を把握するため、自動評価システムjWriterを用いて、学習者の作文について計量的分析をおこなった。分析課題は以下の2 点である。課題①筆者が担当する台湾人日本語学習者2年次生の上学期の作文と下学期の作文を分析し、文章の変化について計量的分析を行うこと。課題②台湾人日本語学習者下学期の作文と日本人大学生の作文を比較し、筆者が担当する台湾人学生の日本語文章力の現状を把握すること。結果、課題①では、1文の形態素数の増加、使用語彙の難易度の上昇により、評点の有意な上昇を認めた。また、使用される品詞や助詞の多様化や動詞の使用や接続詞、連体詞の使用の増加などから、単純な文章から、複文などのより複雑な構造を持つ文章が多く使用されるようになったことが示唆された。課題②では、下学期の台湾人学生の作文における文章の長さや使用語彙の難易度は日本人大学生には及ばないこと、台湾人日本語学習者の文章は、助詞の多様な使用、動詞の使用頻度の向上という点において、さらなる改善が必要であることが示唆された。 | |||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||
| 内容記述 | The purpose of this study is to conduct a quantitative analysis of Japanese compositions written by Japanese learners in Taiwan using a automatic evaluation system "jWriter".The following two issues were analyzed.1) To analyze the compositions of the second-year Taiwanese students in the first semester and the second semester and to conduct a quantitative analysis and "visualization" of the changes in their writing. 2) To compare the compositions of Taiwanese second semester Japanese language students with those of Japanese university students, and to grasp the current status of the Japanese writing ability of the Taiwanese students. The results of Analysis 1) The grade on compositions of student significantly increased,due to the increased number of morphemes in a sentence and the increased difficulty of the vocabulary used. The results of analysis 2) suggested that Japanese learners in Taiwan need to further improve the variety of word types and particle words used and to use more verbs in their writing. | |||||||||||
| 書誌情報 |
ja : ありあけ : 熊本大学言語学論集 巻 22, p. 69-88, 発行年 2024-03-31 |
|||||||||||
| ISSN | ||||||||||||
| 収録物識別子 | 2186-1439 | |||||||||||
| NCID | ||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
| 収録物識別子 | AA1160927X | |||||||||||
| 著者版フラグ | ||||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||
| 日本十進分類法 | ||||||||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||||||||
| 主題 | 801.019 | |||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||
| 出版者 | 熊本大学文学部言語学研究室 | |||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| URL | ||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||
| 内容記述 | http://lg.let.kumamoto-u.ac.jp/ariake/24-04.pdf | |||||||||||
| コメント | ||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 値 | 【著者所属】輔仁大學日本語文學系 | |||||||||||