ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 教育学
  2. 紀要論文(教育系)
  1. 掲載誌一覧
  2. 熊本大学教育実践研究
  3. Vol.42

高等学校家庭科における生活設計教材の検討

http://hdl.handle.net/2298/0002000857
http://hdl.handle.net/2298/0002000857
6ada2564-32bd-4bcf-af36-4295bbe8979f
名前 / ファイル ライセンス アクション
KKJ0042_077-083.pdf KKJ0042_077-083.pdf (1.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-06
タイトル
タイトル 高等学校家庭科における生活設計教材の検討
言語 ja
タイトル
タイトル コウトウ ガッコウ カテイカ ニオケル セイカツ セッケイ キョウザイ ノ ケントウ
言語 ja-Kana
タイトル
タイトル A study of the life planning teaching materials in high school home economics lessons
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 Kumamoto, home economics high school teacher, life planning, life planning teaching material, home economics lesson
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 八幡(谷口), 彩子

× 八幡(谷口), 彩子

ja 八幡(谷口), 彩子

ja-Kana ヤハタ(タニグチ), アヤコ

en Ayako, Yahata-Taniguchi

Search repository
三原, 若葉

× 三原, 若葉

ja 三原, 若葉

ja-Kana ミハラ, ワカバ

en Wakaba, Mihara

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The fulfillment of learning content of lifelong life planning in high school home economics lessons is required against the background of a declining birthrate and aging population.
The objectives of this paper are 1) to understand the current situation of compatibility with Japanese Curriculum Guidelines (2019) and teaching method of life planning in Kumamoto's high schools, based on interview surveys, 2) to consider better teaching materials for life planning in high school home economics lessons.
To achieve this, we conducted interview surveys with 11 home economics high school teachers in Kumamoto from October 17 to November 28, 2023, on the current compatibility with Japanese Curriculum Guidelines (2019) and teaching methods of life planning.
The results are as follows: 1) According to our interview surveys of high school home economics teachers in Kumamoto, some teachers pointed out the problems that high school students around 15 years old are difficult to imagine future life many years after, and they design their future lives only within their own family life experiences. 2) To solve these problems, we devise teaching plans and materials for life planning, thinking about diverse ways of living and simulating future life incorporating the materials, "life and money planning game," and so on.
bibliographic_information ja : 熊本大学教育実践研究
en : Bulletin of Center for Educational Research and School Development Faculty of Education Kumamoto University

巻 42, p. 77-83, 発行年 2025-02
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11700236
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 375.54
出版者
出版者 熊本大学教育学部附属教育実践総合センター
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-05 01:06:14.142480
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3