WEKO3
アイテム
学校におけるストレスマネジメント教育の実践動向に関する文献的検討
http://hdl.handle.net/2298/0002000864
http://hdl.handle.net/2298/0002000864d350f887-2085-4f75-a88b-b392bcae0c7c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-06 | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
タイトル | 学校におけるストレスマネジメント教育の実践動向に関する文献的検討 | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
タイトル | ガッコウ ニオケル ストレス マネジメント キョウイク ノ ジッセン ドウコウ ニ カンスル ブンケンテキ ケントウ | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||
タイトル | Literature review of the prevailing trends of stress management education in educational institutions | |||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||
主題 | stress management, stress management education practice, literature review | |||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||
著者 |
木下, 和美
× 木下, 和美
× 久永, 満里奈
× 長谷, 真
|
|||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||
内容記述 | It is important to actively engage in activities that support the psychological development of children and students in school. Stress management education should be implemented preventively; however, little research has been conducted on the trends in its implementation. Therefore, in this study, we investigated the implementation of stress management education in schools by reviewing the domestic literature in Japan. We examined the trends in the implantation of stress management education in Japanese schools, using the search keywords "stress management education," "stress management education and practice," and "stress management education practice," yielded 62 papers on practices. Analysis of the content revealed that many practices incorporated "psychological activities" such as "cognitive transformation." These practices are specialized, and they trend is a tendency to be more effective because they incorporate specialized knowledge and activities. This suggests that expert knowledge is crucial for stress management education. Future challenges were also considered. |
|||||||||||||||||||||||
bibliographic_information |
ja : 熊本大学教育実践研究 en : Bulletin of Center for Educational Research and School Development Faculty of Education Kumamoto University 巻 42, p. 131-138, 発行年 2025-02 |
|||||||||||||||||||||||
NCID | ||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA11700236 | |||||||||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||||||||
主題 | 374.97 | |||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||
出版者 | 熊本大学教育学部附属教育実践総合センター | |||||||||||||||||||||||
言語 | ja |