WEKO3
アイテム
アメリカ社会人向け金銭教育カリキュラムをもとにした中学校技術・家庭科の教材開発(第2報) : 収入を視野に入れた消費行動の効果的指導法
http://hdl.handle.net/2298/15949
http://hdl.handle.net/2298/1594993bdbc5e-3938-4f75-8e27-1cd7adb7e9a2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-09-07 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | アメリカ社会人向け金銭教育カリキュラムをもとにした中学校技術・家庭科の教材開発(第2報) : 収入を視野に入れた消費行動の効果的指導法 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | アメリカ シャカイジン ムケ キンセン キョウイク カリキュラム オ モト ニ シタ チュウガッコウ ギジュツ カテイカ ノ キョウザイ カイハツ ダイ2ホウ : シュウニュウ オ シヤ ニ イレタ ショウヒ コウドウ ノ コウカテキ シドウ ホウ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Device for Teaching Materials Based on All My Money : A Financial Management Curriculum for Homemaking Education in Junior High School in Japan Part 2 : Effective Learning Method of Consumer Skills Including Planning of Income | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | homemaking education in junior high school, All My Money, financial management curriculum, teaching material device, consumer skills | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
八幡(谷口), 彩子
× 八幡(谷口), 彩子× 中本, 千佳× 芹川, 智咲× 隅田, 博美 |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究では、All My Money を資料として、実践的・体験的指導が難しいといわれる、中学校技術・家庭科の家庭経営分野(消費生活)の教材開発を試みる。本研究の目的は、All My Money の内容検討、およびその内容を、日本の中学校技術・家庭科向けに導入する方法について検討することの2点である。 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purposes of this paper are 1) to examine the contents of All My Money : A Financial Management Curriculum for Persons Working with Limited-Resource Audiences, published by University of Illinois, Urbana-Champaign,in the United States, and 2) to consider the effective learning method of the introduction of consumer skills including planning of income into the homemaking education in junior high school in Japan. For these purposes, 1) we devised the teaching materials and stages of the learning process for the development of consumer skills including planning of income/spending, on the bases of All My Money, and 2) we examined their effects by introducing them in a real class in junior high school on Japan. The results are as follows : 1) It is possible to introduce our new teaching materials, labelled "Shopping game" as an introduction,"activity: ways to increase income to meet short-term needs,"activity : ways to spend less." These teaching materials are based on All My Money, which we modified in order to fit the actual state of Japanese junior high school students, into the homemaking education in junior high school in Japan. 2) It is necessary to improve learning activities in small groups in order for them to heighten students' will to study. 3) We hope to devise other teaching materials on family/personal finance for high school students in the near future. |
|||||
書誌情報 |
ja : 熊本大学教育実践研究 巻 21, p. 43-49, 発行年 2004-02-28 |
|||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11700236 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 375.53 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 熊本大学教育学部附属教育実践総合センター | |||||
言語 | ja | |||||
関連 | ||||||
関連タイプ | hasPart | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://hdl.handle.net/2298/15971 | |||||
関連 | ||||||
関連タイプ | hasPart | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://hdl.handle.net/2298/15990 | |||||
コメント | ||||||
ja | ||||||
第1報は、『熊本大学教育学部紀要 自然科学』第52号に掲載されています。関連(15971)を参照のこと。 | ||||||
コメント | ||||||
ja | ||||||
第3報は、『熊本大学教育実践研究』第22号に掲載されています。関連(15990)を参照のこと。 |