@article{oai:kumadai.repo.nii.ac.jp:00023864, author = {Yahata-Taniguchi, Ayako and 八幡(谷口), 彩子 and 宮崎, 晶子 and Miyazaki, Akiko and Takashima, Akiko and 高島, 亜希子 and 髙島, 亜希子 and Ogata, Michiko and 緒方, 美智子 and Sumida, Hiromi and Yahata-Taniguchi, Ayako and 八幡(谷口), 彩子 and 宮崎, 晶子 and Miyazaki, Akiko and Takashima, Akiko and 高島, 亜希子 and 髙島, 亜希子 and Ogata, Michiko and 緒方, 美智子 and 隅田, 博美}, journal = {熊本大学教育実践研究}, month = {Feb}, note = {application/pdf, 論文(Article), 本研究では、①中学校技術・家庭科向けに開発した家族の予算計画に関する教材「お金の使い方の選択ゲーム」について、パソコンを使った指導方法を開発すること、②中学校技術・家庭科向けに開発した収入を視野に入れた消費行動に関する教材「買い物ゲーム」と「支出をより少なくする方法」を、高等学校家庭科(家庭基礎)に導入する方法について検討すること、の2点を目的とし、それぞれの有効性について、実地授業を通して検証することとした。, The purposes of this paper are 1) to devise a teaching method using the WebCT for family life planning based on the "card game: family finance" which we produced last year for junior high school students, and 2) to consider a method for introducing teaching materials targeting consumer skills, labelled the "shopping game" and one called, "activity: ways to spend less" which we produced two year ago for junior high school students, into the homemaking education in high schools in Japan.}, pages = {73--82}, title = {アメリカ社会人向け金銭教育カリキュラムをもとにした中学・高校家庭科の教材開発}, volume = {23}, year = {2006}, yomi = {ヤハタ(タニグチ), アヤコ and ミヤザキ, アキコ and タカシマ, アキコ and オガタ, ミチコ and ヤハタ(タニグチ), アヤコ and ミヤザキ, アキコ and タカシマ, アキコ and オガタ, ミチコ} }