@techreport{oai:kumadai.repo.nii.ac.jp:00024459, author = {Watanabe, Shigeyoshi and 渡邉, 重義 and Watanabe, Shigeyoshi and 渡邉, 重義}, month = {May}, note = {application/pdf, 研究報告書, 幼稚園の保育、小・中学校の生活および理科授業を分析した結果、理科カリキュラムの連続性を保障するための授業要素として、①自然体験活動などにおける体験の言語化、②観察・実験などに関する体験の共有化、③学習者の活動や発言に対する教師の応答、④観察実験などのスキル、⑤用語と表現方法を抽出した。また、それぞれの要素について、カリキュラム構想、教材研究、授業構想の観点から考察し、教師の具体的な活動に反映させるための方法を提案した。, The analysis of the scientific activities in preschool, the life environmental study lessons and science lessons in elemental school and the science lessons in junior high school showed some factors on science lesson that ensure a succession of science curriculum; 1.The description of experiences in nature. 2.The share of experience on practical works in science lesson. 3.Tsacher’s response to learner’s activity and remark. 4.Skills on observation and experiment. 5.Terms and expression methods. Then some strategies for reflecting each factor to teacher’s pedagogical action concretely are proposed by examination from the viewpoints of curriculum design , teacher’s inquiry on teaching contents, and lesson plan.}, title = {幼・小・中の連携で導く科学教育カリキュラム構築のための授業実践研究}, year = {2010}, yomi = {ワタナベ, シゲヨシ and ワタナベ, シゲヨシ} }