WEKO3
アイテム
自閉症の子どもの発達を促す動作法の効果 : 共同注意の発達の視点から
http://hdl.handle.net/2298/17971
http://hdl.handle.net/2298/17971e0e192bf-5e64-4d28-b2a0-e2bfa78c506a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-02-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 自閉症の子どもの発達を促す動作法の効果 : 共同注意の発達の視点から | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | child with autism, Dohsa-hou, joint attention, social interaction, verbal development | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
干川, 隆
× 干川, 隆 |
|||||
別言語の著者 |
干川, 隆
× 干川, 隆 |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿では以下のことを目的とした。1)最近の発達心理学における研究のうち、自閉症に特有とされる「心の理論」の障害を予測できる要因として、①意図性の理解と、②共同注意の研究知見に焦点を当てることによって、動作法のからだを通じたやりとりの中で生じていることは何かについて考察する。2)これらの考察を裏づけるために、事例研究の概要を紹介する。3)自閉症の子どもの発達を促すための動作法の段階的な機能を提案する。 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purposes of this article were to suggest the effects of Dohsa-hou in the development of a child with autism. In Kumamoto, there is a parents group of children with autism and the group has a yearly psychological rehabilitation (Dohsa-hou) camp. First of all in this article, the findings of recent researches of developmental psychology were summarized on the intentionality and the joint attention of children with autism and these who do not have. These findings suggested the importance of initiating joint attention and protodecrarative function of pointing for verbal development of child with autism. Secondly, the five case studies of a child with autism were introduced, aimed to examine the relationship between the process of Dohsa-hou and the process of social interaction and/or verbal development. The results of case studies suggested that there were tight interrelation between the process of Dohsa-hou and the social interaction or the verbal development from the viewpoint of joint attention. Finally, the author proposed the development process of social interaction that was facilitated by Dohsa-hou and the consideration of support for a child with autism. | |||||
書誌情報 |
熊本大学教育学部紀要 人文科学 巻 56, p. 19-31, 発行年 2007-11-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子 | 0454613X | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10315093 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
4592174 bytes | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 378 | |||||
その他の言語のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Effects of Dohsa-hou in Facilitating the Development of a Child with Autism : From the Viewpoint of the Development of Joint Attention | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | ジヘイショウ ノ コドモ ノ ハッタツ オ ウナガス ドウサ ホウ ノ コウカ : キョウドウ チュウイ ノ ハッタツ ノ シテン カラ | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 熊本大学 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文(Article) | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
紀要論文 | ||||||
資源タイプ・NII | ||||||
Departmental Bulletin Paper | ||||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
text | ||||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
02 |