@article{oai:kumadai.repo.nii.ac.jp:00025182, author = {Togawa, Kenichi and 外川, 健一 and 木村, 眞実 and Kimura, Mami and Togawa, Kenichi and 外川, 健一 and 木村, 眞実 and Kimura, Mami}, issue = {2}, journal = {廃棄物学会論文誌}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 論文(Article), 本稿では,自動車リサイクル法による新しいシステムが,リサイクルしやすい車の開発を促すということが,理論的にいえるのか否かという問題意識の下,「ASR料金」と「リサイクル設計」との関係を調査し,メーカーのいう「リサイクル設計」とは具体的に何を意味し,その取り組みが「ASR料金」の低減につながりうるのかという考察を行った。 結論は,現段階においてメーカー等によるリサイクルしやすい車の開発が単純にASR料金の低下につながるとは考えられない。その主な理由として,新しいシステムでは「自動車メーカーは静脈部門を中途半端にしか制御できない」こともあり,リサイクル設計のなかでも特に「リユース設計」が,解体の現場で必ずしも反映されないことが考えられる。なお,「リサイクル設計」を実際のリサイクルの現場で活かすためには「リサイクル市場の確保・創造」という要素が重要であることを強調した。, The question of whether or not the new recycling system, based on Japan’s Automobile Recycling Law, will encourage development of easy-to-recycle vehicles has recently been raised. The authors, therefore investigated “recycling-friendly designs” for automobiles as practiced by automakers, and examined the relationship between recycling-friendly designs and recycling costs for automobile shredder residue (ASR). The research concluded that it is unlikely that the development of easy-to-recycle vehicles will lead to a reduction in ASR recycling costs at present. The primary reason for this is that since automakers are only partially involved in the new automotive recycling system, recycling operators (such as dismantlers) are not fully stimulated to take advantage of recycling-friendly designs, especially those that promote reuse. The authors suggest that it will be important to create a “recycled parts and materials market” in order to gain the full benefit of recycling-friendly designs., http://www.jstage.jst.go.jp/article/jswme/19/2/19_155/_article}, pages = {155--159}, title = {リサイクルしやすいクルマの開発は進んでいるのだろうか? ―自動車の「リサイクル設計」に関する一考察―}, volume = {19}, year = {2008}, yomi = {トガワ, ケンイチ and キムラ, マミ and トガワ, ケンイチ and キムラ, マミ} }