@article{oai:kumadai.repo.nii.ac.jp:00027847, author = {佐取, 美紀 and Satori, Miki}, journal = {熊本大学社会文化研究}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 論文(Article), This article reports the results of a preliminary study that aims at examining the unique contributions of working memory capacity and L2 linguistic knowledge to L2 listening comprehension. Japanese EFL learners completed TOEIC listening test, L2 proficiency tasks, and memory span tasks. The results of the multiple regression analysis confirmed that L2 phonological modification knowledge and L2 syntactic knowledge were the significant predictors of L2 listening comprehension. The two variables accounted for 65% of the variance in the model. In the case of lower-level group, L2 phonological modification knowledge and L1 working memory capacity emerged as the significant predictors of L2 listening comprehension. On the other hand, L2 vocabulary breadth and L2 syntactic knowledge were the significant predictors of L2 listening comprehension in the higher-level group. These findings suggest that listeners at different proficiency levels process the language differently., 本論文は、第2言語リスニングの構成要素に関する予備的な研究結果の報告である。90人の日本人英語学習者に対して、文法、語彙、音声変化知識、メタ認知知識などの言語テストとワーキングメモリー容量を測定するタスクを実施し、TOEICのリスニングテストを指標とした第2言語のリスニング能力に対して言語知撒とワーキングメモリーが及ぼす影響について検証を行った。重回帰分析の結果、音声変化知識と文法知識が第2言語リスニングを構成する有意な構成要素であることがわかった。さらにリスニング能力の上位群と下位群で比較を行ったところ、上位群においては、語彙と文法知識が有意な構成要素である一方で、下位群においては、音声変化知識とワーキングメモリーが有意な構成要素となった。これらの結果より、上位群と下位群では、第2言語リスニングの際の処理のプロセスが異なる可能性が示唆された。}, pages = {109--127}, title = {Working Memory and L2 Linguistic Knowledge as Components of L2 Listening Comprehension}, volume = {11}, year = {2013} }