@article{oai:kumadai.repo.nii.ac.jp:00028642, author = {Maruyama, Takuya and 佐藤, 嘉洋 and Sato, Yoshihiro and 野原, 浩大朗 and Nohara, Koutarou and 円山, 琢也 and 佐藤, 嘉洋 and 野原, 浩大朗}, journal = {熊本大学政策研究}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 論文(Article), 2012年秋に熊本都市圏では人の動きを総合的に把握するパーソントリップ(PT)調査が実施された。PT調査は、総合交通計画立案のための基礎データであり、日本の他の都市圏でも130回を超える実施事例がある。今回の熊本PT調査は、次の2点で特徴的といえる。1)郵送調査・郵送回収方式を利用しながら高い回収率を記録した。2)スマートフォンのアプリを利用した交通調査(スマホ調査)を付加的に実施した。本稿では、特に、スマホ調査の関連活動について、関連する論文を紹介しながら、簡潔に紹介することを目的とする。2012年秋のPT本体調査と同時に実施したスマホ調査には、無謝礼で97人が参加した。2013年11~12月の週末には、熊本都心部の回遊調査がスマホ調査で実施され、謝礼として500円相当の商品券を準備し、1,086名が参加した。同年12月には、貨物車の動きを把握する貨物車プローブ調査を実施し、7社21名の参加協力を得た。これらのデータの分析や、今後の展望を簡潔にまとめる。, They conducted a Person Trip (PT) survey which captures every travel behavior of people in the Kumamoto Metropolitan Area, Japan in Autumn 2012. PT survey provides basic data for developing comprehensive comprehensive transportation plan and other metropolitan areas have also conducted the survey in more than 130 times in Japan. The Kumamoto PT survey has following two features:1) High response rate using mail-out/mail-back survey method, 2) smartphone-based survey trial as add-on survey. In this article,we introduce briefly our activities relating to the smartphone-based survey while pointing out related papers. In 2012 survey, 97 participants participated in a smartphone-based survey that offered zero incentive. In weekends of November and December 2013, we conducted visitor's behavior survey in downtown Kumamoto using smartphone-based survey. We offered coupon incentives of JPY500 and 1,086 participants joined the survey. In the end of December 2013, we conducted freight probe vehicle survey using truck driver's smartphone and 21 participants from 7 logistics company joined the survey. We summarized these smartphone-based survey results and future perspectives.}, pages = {41--52}, title = {熊本都市圏PT調査と連携したスマートフォン型交通調査の活動紹介}, volume = {5}, year = {2014}, yomi = {サトウ, ヨシヒロ and ノハラ, コウタロウ} }