WEKO3
アイテム
カリキュラムに基づく尺度の日本語版開発に向けた算数の問題と採点手続きの検討
http://hdl.handle.net/2298/31637
http://hdl.handle.net/2298/31637f5ab170f-b78c-45de-8fc8-f5e5b4734212
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-12-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | カリキュラムに基づく尺度の日本語版開発に向けた算数の問題と採点手続きの検討 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | Curriculum-based measurement, scoring procedure, mathematics, standardaization, progressive monitoring | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
干川, 隆
× 干川, 隆 |
|||||
別言語の著者 |
干川, 隆
× 干川, 隆 |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究では,わが国でCBMを標準化するために,算数の問題の検討と米国で用いられているポイントによる採点方法の妥当性について検討することを目的とした. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This study investigated math problems and scoring procedure in Curriculum-Based Measurement (CBM), with an aim toward introducing standards in Japan. In the United States, CBM is useful for monitoring the progression of students' learning within the Response to Intervention (RTI) movement. In the computation of CBM score, the scoring procedure was to award points for each digit in the correct place and for identification of correct units in the answer. The points were summed to give the total score. Two studies as part of this investigation were conducted. In the first study, 44 university students were asked to answer difficult and easy math problems and the basis of assessment was the total score. In the results, participants performed better on the easy problems, both in terms of the total score and the subscore for correct digits. In the second study, 38 university students were asked to solve two different types of problems that had the same difficulty, and they were assessed based on the total score. Results indicate that there were no significant differences between the two types of problems. These results are discussed with respect to the introduction of standards in Japan and the necessity of computer applications and consultation services for CBM. |
|||||
書誌情報 |
熊本大学教育学部紀要 巻 63, p. 203-211, 発行年 2014-12-12 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子 | 21881871 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12653153 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
2508245 bytes | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 375 | |||||
その他の言語のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Investigation of Math Problems and Scoring Procedure in Curriculum-based Measurement : Toward the Introduction of Standards in Japan | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | カリキュラム ニ モトヅク シャクド ノ ニホンゴ バン カイハツ ニ ムケタ サンスウ ノ モンダイ ト サイテン テツヅキ ノ ケントウ | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 熊本大学 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文(Article) | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
紀要論文 | ||||||
資源タイプ・NII | ||||||
Departmental Bulletin Paper | ||||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
text | ||||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
02 |