WEKO3
アイテム
特別支援教育におけるタブレット端末用教材の開発と自立活動への応用
http://hdl.handle.net/2298/36023
http://hdl.handle.net/2298/360233509efd9-8bc6-4e74-82aa-59baa4105550
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-01-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 特別支援教育におけるタブレット端末用教材の開発と自立活動への応用 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | タブレット端末, 特別支援教育, アプリケーション開発, 教材開発, Tablet PC, Special Support Education, Application Development, Teaching Materials Development | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
江良, 知大
× 江良, 知大× 塚本, 光夫 |
|||||
別言語の著者 |
江良, 知大
× 江良, 知大× 塚本, 光夫 |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述 | ICT機器は児童生徒の障がいの状態や特性に応じて活用することで学習効果を高めると特別支援教育において注目されている。特に、タブレット端末は重複障がいのある児童生徒の自立活動において活用が期待されている。しかし、タブレット端末用教材は充実しているとは言えない。本研究では、重複障がいのある児童生徒を対象とした自立活動におけるタブレット端末教材の開発を行うとともに、本教材を自立活動で活用する際の指針を示す。その目的達成のため、自立活動において行われている識別学習を取り上げ、識別学習におけるタブレット端末用教材を開発した。その後、特別支援学校の重複学級に所属する児童生徒が本教材を使用し、担当する教員へアンケートおよび聞き取り調査を行った。調査の結果、本教材は重複学級の児童生徒に対して有用であることが認められた。また、本教材を活用する際は教員が児童生徒の興味・関心の対象や能力を把握し、発達の程度に応じて教材内容を改変することで有用性は高まるものと考えられる。 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述 | ICT devices have been attracting attentions in special support education. because of enhance the learning effects by utilize depending on the conditions and the characteristics of the children's disabilities. In particular, tablet PCs are expected to utilize for the Independent Activities, which is the activities to do the independent lives, of children with multiple disabilities. However, teaching materials for tablet PCs are not enough. In this study, the tablet PC’s teaching materials in the Independent Activities for children with multiple disabilities are developed. Also, it is show that the ways to use the teaching materials the Independent Activities from the survey results. The teaching materials for the tablet PCs in the identification learning being done in independent activities are developed for the purpose achievements. Then, teachers are received interviews and questionnaire surveys, after the children used the teaching materials. As the result of the survey, the teaching materials are useful for the children. Furthermore, when teachers modified the teaching materials contents in the degree of development according to interests and abilities of children, the teaching materials gives usefulness. |
|||||
書誌情報 |
日本産業技術教育学会九州支部論文集 巻 23, p. 1-8, 発行年 2015 |
|||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本産業技術教育学会九州支部 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
967142 bytes | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 378 | |||||
その他の言語のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Development of Teaching Materials for Tablet PCs and Its Applications to Independent Activity in Special Support Education | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | トクベツ シエン キョウイク ニ オケル タブレット タンマツ ヨウ キョウザイ ノ カイハツ ト ジリツ カツドウ エ ノ オウヨウ | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本産業技術教育学会九州支部 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文(Article) | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
雑誌掲載論文 | ||||||
資源タイプ・NII | ||||||
Journal Article | ||||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
text | ||||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
01 | ||||||
コメント | ||||||
【著者所属】江良知大:熊本大学大学院教育学研究科院生 / 塚本光夫:熊本大学教育学部 |