@article{oai:kumadai.repo.nii.ac.jp:00031185, author = {アイズマンガー, イアン and Isemonger, Ian}, journal = {熊本大学社会文化研究}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 論文(Article), The Strategy Inventory for Language Learning (Oxford, 1990), or SILL, is claimed to measure strategies employed by language learners, and its presence in the literature is significant. The instrument has been translated into a variety of languages including Japanese, for which there is more than one translation. One of these translations was the subject of a confirmatory study by Isemonger (2016) using confirmatory factor analysis (CFA) as the method in an a priori test of the model hypothesized by the original author. The evidence for this model was negative. The analysis reported in this study takes an a posteriori approach to the data, using exploratory factor analysis (EFA) as the method. The analysis explores what the latent structure of scores generated by the instrument may be, given the lack of fit with the model hypothesized by the authors. Half of the items did not appear in the two EFA solutions extracted, and the remaining items partially aligned with Oxford's hypothesized scales, but also indicated that latents, thus far unspecified by the author, may be present in the data., Strategy Inventory for Language Learning (Oxford, 1990)、またはSILLは、語学学習者が使用する方略を測定すると主張されており、文献の中でのその存在は重要である。この測定法は、日本語を含め様々な言語に翻訳されている。これらの翻訳版の1つであるIsemonger(2016)の日本版では、原著者であるオックスフォードの研究仮説を確証的因子分析(CFA)により心理測量が検証されたが、その仮説は支持されなかった。よって本研究では、探索的因子分析(EFA)を使用し、データへのポステリオリアプローチを使用することとした。この分析により、仮説モデルとの適合の欠如を考慮して生成されたスコアの潜在的構造がどのようなものであるかを探索した。主な結果は、項目の半分は検出された2つのEFA因子解の中に検出されず、残りの項目はオックスフォードが仮定した尺度と部分的に一致していた。そのことから、これまでに原著者によって記述されていない潜在性がデータの中に存在する可能性があることが示唆された。}, pages = {1--22}, title = {The latent structure of a Japanese version of the Strategy Inventory for Language Learning : A data-driven approach using exploratory factor analysis}, volume = {17}, year = {2019} }