@article{oai:kumadai.repo.nii.ac.jp:00031199, author = {Xethakis, Larry J. and セタキス, ラリー ジョン and Xethakis, Larry J. and セタキス, ラリー ジョン}, journal = {熊本大学社会文化研究}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 論文(Article), This measurement study reports on the adaptation of the Groupwork Skills Questionnaire (GSQ; Cumming, Woodcock, Cooley, Holland, & Burns, 2015) into the second language acquisition context. The target population of this study was Japanese university students. The first step in this adaptation process was the translation of the original English version of the instrument into Japanese. This was then back-translated and compared to the original to ensure that the language used was equivalent. Responses from university students at two universities in Western Japan (N=307) comprised the data-set for this study. Normality of test items was examined, and reliability estimates (Cronbach's alpha) for the two subscales that make up the instrument were calculated. The fit of the two-factor model hypothesized by the authors of the instrument was tested using confirmatory factor analysis (CFA), and the evidence was negative. Subsequent, and diagnostic, CFAs of the two subscales comprising the GSQ indicated that the model fit for the scores on these subscales (Interpersonal Skills and Team Groupwork Skills) was less than satisfactory, though better than for the instrument as a whole. The implications of these results and possible suggested changes to this adapted version of the GSQ are discussed., 本研究では、第二言語獲得場面におけるフループワークスキル尺度(GSQ; Cumming, Woodcock, Cooley, Holland, & Burns, 2015)の適用について報告する。研究対象は日本における大学生である。研究の第一段階として、まずオリジナルの英語版尺度を邦訳した。これを再度英訳後に、原版と比較し言語の使用に相違がないことを確認した。西日本に所在する二つの大学から307名の回答を得、分析対象とした。調査項目の正規性が確認でき、二つの下位尺度の信頼性をクロンバックa係数による確認した。確証的因子分析を用い、尺度開発者の仮説である二因子モデルへの適合度を分析したが、適合度は不良であった。続いて検証のため、GSQを構成する2つの下位尺度(対人スキル・チームワークスキル)ごとに確証的因子分析を行ったところ、十分ではないが尺度全体の分析に比べてモデルの適合度は改善した。これらの結果の示唆するとことや、このGSQの適用において考慮すべき改善点について考察を行った。}, pages = {255--276}, title = {Examining the Psychometric Properties of the Groupwork Skills Questionnaire for use in the Japanese SLA Context}, volume = {17}, year = {2019} }