@article{oai:kumadai.repo.nii.ac.jp:00031622, author = {Moxon, Jonathan and Moxon, Jonathan}, journal = {熊本大学社会文化研究}, month = {Mar}, note = {Interaction is regarded as being facilitative of second language (L2) development as it provides learners with opportunities to notice their errors, become aware of the gap between their current L2 knowledge and the target language, and bring about restructuring of current interlanguage (Long, 1996). Central to interaction-driven L2 learning are noticing and noticing the gap; however, current methodologies to operationalize these cognitive processes suffer from drawbacks that limit their ability to accurately quantify incidence. In the current small-scale exploratory study three subjects took part in an interaction activity during which corrective feedback was provided in response to learners’ errors, resulting in N = 42 feedback episodes. Two widely used measures? uptake (Lyster, 1998) and self-reports of noticing during stimulated recalls (Gass & Mackey, 2013)? were employed to quantify noticing. In addition, data obtained by a novel approach that examined response time between feedback provision and uptake was triangulated with uptake and stimulated recall data. Results suggest that supplementing analysis of response times to other analyses may be useful in disambiguating the incidence of noticing in feedback episodes where traditional operationalizations may result in false positives., 学習者にとって相互交流(インタラクション)は自分の発信の中にあるエラーに気づく機会であり、現在の言語知識と目標とする言語知識の違いに気づく機会、そして現状の言語知識を修正する機会として、第二言語発達に有効であるとされている(Long, 1996)。インタラクションによる第二言語発達において中心となるのはnoticing とnoticing the gap である。しかし、この認知プロセスを数値化する現在の方法は、正確な数量化が行われているのかが不明である。この小規模な研究では、3人の被験者のインタラクション活動において、エラーに対するフィードバックが行われN=42のフィードバックエピソードのデータが収集された。Noticing を数量化する方法は、先行研究において標準的に使用されているuptake(Lyster, 1998)とstimulated recall(Gass & Mackey, 2013)が使用された。さらに、フィードバックを得てからuptake を発信するまでの反応時間を測る新規の方法を用いてuptake とstimulated recall からのデータを照らし合わせ、uptake を発信した被験者の意図の明確化を試みた。その結果、uptake によるnoticing の数値化においてこの新規の方法を加えることは、偽陽性の疑いがあるエピソードをより明確に数量化することに有効であることが示唆された。}, pages = {75--98}, title = {The Efficacy of Uptake Response Times as a Measure of Noticing of Corrective Feedback during Oral Interaction Feedback Episodes}, volume = {18}, year = {2020}, yomi = {モクスン, ジョナサン} }