WEKO3
アイテム
人の一生を見通した高等学校家庭科の学習内容に関する考察(第2報) : 大学生の男女別・将来の家族構成別学習必要度の分析
http://hdl.handle.net/2298/00045943
http://hdl.handle.net/2298/00045943d274ce01-2aa0-4567-9590-cf9becb661c2
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2022-09-27 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | 人の一生を見通した高等学校家庭科の学習内容に関する考察(第2報) : 大学生の男女別・将来の家族構成別学習必要度の分析 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | A Study of Learning Contents of "Lifelong Human Development" on Homemaking Education in High School in Japan (part 2) : Analysis of College Students' Consciousness of Learning Needs on three lifestages by sex and family types in future | |||||
| 言語 | en | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | ヒト ノ イッショウ オ ミトオシタ コウトウ ガッコウ カテイカ ノ ガクシュウ ナイヨウ ニ カンスル コウサツ ダイ2ホウ : ダイガクセイ ノ ダンジョ ベツ ショウライ ノ カゾク コウセイ ベツ ガクシュウ ヒツヨウド ノ ブンセキ | |||||
| 言語 | ja-Kana | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題 | homemaking education in high school, lifelong human development, lifestage | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| 著者 |
八幡(谷口), 彩子
× 八幡(谷口), 彩子× 緒方, 美智子 |
|||||
| 内容記述 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | The purpose of this paper is to consider the learning contents of "lifelong human development" on homemaking education in high school in Japan by means of analyzing college students' consciousness of learning needs on three lifestages by sex and family types in future. For this purpose, we distributed a questionnaire of "learning needs on three lifestages" to college students of the Faculty of Education in Kumamoto University, and analyzed the data statistically. The results are as follows: 1) The learning needs of female students were higher than those of male students at 27 items, for example, human and food, nutrition and meal, and so on. 2) On the other hand, the differences by sex were not so notable in the fields of human's whole life and family/home, living and welfare of the old, and consumer living and resource environment. 3) The differences by family types in future were remarked at 31 items on a significant level. 4) Learning needs were highest in the fields of child development and nursery, and family life and welfare, when they become 35 years old and they are bringing up their children. 5) Learning needs were highest in the fields of living and welfare of the old, and consumer living and resource environment, when they become 70 years old and live alone. |
|||||
| 書誌情報 |
ja : 熊本大学教育実践研究 巻 20, p. 17-23, 発行年 2003-02-28 |
|||||
| NCID | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| 収録物識別子 | AA11700236 | |||||
| 著者版フラグ | ||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
| 出版者 | ||||||
| 出版者 | 熊本大学教育学部附属教育実践総合センター | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 関連 | ||||||
| 関連タイプ | hasPart | |||||
| 識別子タイプ | URI | |||||
| 関連識別子 | http://hdl.handle.net/2298/2421 | |||||
| コメント | ||||||
| 値 | 第1報は、『熊本大学教育学部紀要 自然科学』第51号に収録されています。関連(2421)を参照のこと。 | |||||