WEKO3
アイテム
思考発話法を活用したフォーカス・オン・フォームの認知プロセスに関する研究
http://hdl.handle.net/2298/30270
http://hdl.handle.net/2298/302702070959c-b3d8-4d0a-b8b6-d28e7a7949aa
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2014-06-06 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 思考発話法を活用したフォーカス・オン・フォームの認知プロセスに関する研究 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
鳥越, 智美
× 鳥越, 智美 |
|||||
別言語の著者 |
鳥越, 智美
× 鳥越, 智美 |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This paper attempts to overview the relatively new language learning theory, Focus on Form (FonF), which is different from Focus on forms instruction. Although FonF involves both fluency and accuracy, many studies just measure the explicit knowledge with the pretest and posttest comparison without showing how learners improve their implicit knowledge. Some retrospective elicitation tests would be able to elicit learners' implicit knowledge as well as explicit knowledge. The latter part of this paper presents one study of Think aloud as a measurement for FonF. Three 8th graders joined this Think aloud task activity with pair work. They made 5 -6 sentences based on picture data while thinking aloud. All the data was recorded and qualitatively analyzed in terms of what linguistic aspects each learner refers to; how many utterances they make; if teacher feedback is needed in order to reach accurate expression. The results show that some learners may focus on grammar but others may mainly focus on vocabulary even if they are discussing the same items. In addition, the results show that teacher feedback is crucial to encourage their noticing. Without the teacher feedback learners might not be able to reach the correct expression. | |||||
書誌情報 |
熊本大学社会文化研究 巻 12, p. 165-186, 発行年 2014-03-25 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子 | 1348530X | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11837081 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
1406161 bytes | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 141.5 | |||||
その他の言語のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Study of Cognitive Process in Focus on Form While Using Think-Aloud | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | シコウ ハツワホウ オ カツヨウ シタ フォーカス オン フォーム ノ ニンチ プロセス ニ カンスル ケンキュウ | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 熊本大学 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文(Article) | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
紀要論文 | ||||||
資源タイプ・NII | ||||||
Departmental Bulletin Paper | ||||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
text | ||||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
02 |