ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 教育学
  2. 紀要論文(教育系)
  1. 掲載誌一覧
  2. 熊本大学教育学部紀要
  3. Vol.64

児童の不安低減と自尊感情向上に対する学級規模の心理教育プログラムの効果について(2) : 認知的側面と身体的側面への働きかけの導入

http://hdl.handle.net/2298/33922
http://hdl.handle.net/2298/33922
de03fd41-c45d-4c08-895e-20e0aa08cd9f
名前 / ファイル ライセンス アクション
KKK0064_113-121.pdf KKK0064_113-121.pdf (1.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-01-07
タイトル
タイトル 児童の不安低減と自尊感情向上に対する学級規模の心理教育プログラムの効果について(2) : 認知的側面と身体的側面への働きかけの導入
言語
言語 jpn
キーワード
主題 psychological education program, cognitive behavioral therapy, anxiety, self-esteem
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 堀川, 綾子

× 堀川, 綾子

WEKO 152497

堀川, 綾子

Search repository
柴山, 謙二

× 柴山, 謙二

WEKO 152584

en Shibayama, Kenji

ja 柴山, 謙二
ISNI

ja-Kana シバヤマ, ケンジ

Search repository
別言語の著者 堀川, 綾子

× 堀川, 綾子

WEKO 152581

ja 堀川, 綾子
ISNI

ja-Kana ホリカワ, リョウコ

en Horikawa, Ryoko

Search repository
Shibayama, Kenji

× Shibayama, Kenji

WEKO 152500

Shibayama, Kenji

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 In this study, we review the structure of the psychological education program based on cognitive behavioral therapy. As factors that make it possible to work more effectively on anxiety, a revised program was created. This revised program introduced new activities to encourage not only the cognitive side, but also the bodily side, such as deep breathing, muscle relaxation, self instruction, and imagery techniques. The effect of these on self-esteem and anxiety was studied while incorporating them into lessons with a target fifth grade class. After program implementation, two of the three sub-factors and the overal anxiety score were significantly reduced, the effect persisting at almost the same level even after four months. In self-esteem, all the lower factor scores and the overall score rose, the effect again persisting even after four months. In addition, anxiety reduction and self-esteem improvement were obtained in the groups requiring support, the high-anxiety group and the low self-esteem group. As a task for the future, examining the effect on anxiety of incorporating interpersonal skills learning into the program should also be considered.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では、堀川・柴山(2014b)のプログラムの構成を見直し、不安により効果的に働きかける要素として、認知面だけでなく身体にも働きかける深呼吸、筋弛緩法、自己教示、イメージ法を新たに取り入れて、修正プログラムを作成した. また、自尊感情の自己受容の側面をより高めるために、自分の気持ちを受けとめる学習を多く取り入れた. それを使って、5年生1クラスを対象に授業を行い、不安と自尊感情に及ぼす効果を検証する.
書誌情報 熊本大学教育学部紀要

巻 64, p. 113-121, 発行年 2015-12-18
ISSN
収録物識別子 21881871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12653153
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1939509 bytes
著者版フラグ
出版タイプ VoR
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 375
その他の言語のタイトル
その他のタイトル The Effect of A Class-sized Psychological Education Program For Self-esteem Improvement and Anxiety Reducation in Children(2) : Introducing New Activities to Encourage not only the Cognitive Side, but also the Bodily Side
タイトル(ヨミ)
その他のタイトル ジドウ ノ フアン テイゲン ト ジソン カンジョウ コウジョウ ニ タイスル ガッキュウ キボ ノ シンリ キョウイク プログラム ノ コウカ ニ ツイテ 2 : ニンチテキ ソクメン ト シンタイテキ ソクメン ヘノ ハタラキカケ ノ ドウニュウ
出版者
出版者 熊本大学
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 論文(Article)
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
02
関連
関連タイプ hasPart
識別子タイプ URI
関連識別子 http://hdl.handle.net/2298/31629
コメント
【著者所属】堀川綾子:熊本市立城西小学校 / 柴山謙二:熊本大学教育学部
コメント
(1)は、「熊本大学教育学部紀要」第63号に掲載されています。関連(31629)を参照のこと。
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 14:02:44.583792
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3