WEKO3
アイテム
K中学校における姿勢教育の効果検証
http://hdl.handle.net/2298/39244
http://hdl.handle.net/2298/39244784c411f-2635-431b-9365-46c5a1585199
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2018-03-09 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | K中学校における姿勢教育の効果検証 | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題 | posture education, standing posture, muscle strength | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| 著者 |
井福, 裕俊
× 井福, 裕俊× 中山, 貴文× 坂本, 将基× 齋藤, 和也× 小澤, 雄二× 山本, 由加× 竹嶋, 三悦× 豊田, 浩之 |
|||||
| 別言語の著者 |
井福, 裕俊
× 井福, 裕俊× Nakayama, Takafumi× 坂本, 将基× Saitoh, Kazuya× Ozawa, Yuji× 山本, 由加× Takeshima, Mitsutoshi× Toyoda, Hiroyuki |
|||||
| 内容記述 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | The purpose of the present study was to verify the impact of posture education by observing changes in standing posture before and after posture educational intervention in K junior high school and clarifying the influence of the intervention on center-of-gravity fluctuation and muscular strength. A total of 58 students (28 boys and 30 girls) were analyzed. Before the intervention, a good posture (i.e., the ideal and military postures) and a bad posture (i.e., kyphosis-lordosis, flat-back and sway-back postures) were observed in 14 (24%) and 44 (76%) students, respectively. After the intervention, however, the number of students with a good posture increased to 36 (62%) students and the number of those with a bad posture was halved to 22 (38%). Furthermore, the deviation of the bodyʼs center of gravity shortened, muscle strength of the hip adductor increased, and the number of students who have completed standing tests (both dominant and non-dominant legs) increased. These findings indicate that intervention of posture education dramatically improved standing posture and increased muscular strength related to hip joint movement, suggesting that posture education of K junior high school was effective. |
|||||
| 書誌情報 |
熊本大学教育実践研究 巻 35, 号 増刊号, p. 35-41, 発行年 2018-02-28 |
|||||
| NCID | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| 収録物識別子 | AA11700236 | |||||
| フォーマット | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | application/pdf | |||||
| 形態 | ||||||
| 値 | 3680061 bytes | |||||
| 著者版フラグ | ||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
| 日本十進分類法 | ||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||
| 主題 | 374.97 | |||||
| その他の言語のタイトル | ||||||
| その他のタイトル | Evaluation of posture education in K junior high school | |||||
| タイトル(ヨミ) | ||||||
| その他のタイトル | K チュウガッコウ ニ オケル シセイ キョウイク ノ コウカ ケンショウ | |||||
| 出版者 | ||||||
| 出版者 | 熊本大学教育学部附属教育実践総合センター | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | 論文(Article) | |||||
| 資源タイプ・ローカル | ||||||
| 値 | 紀要論文 | |||||
| 資源タイプ・NII | ||||||
| 値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
| 資源タイプ・DCMI | ||||||
| 値 | text | |||||
| 資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
| 値 | 02 | |||||