ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 社会文化科学教育部
  2. 紀要論文(社文)
  1. 掲載誌一覧
  2. 熊本大学社会文化研究
  3. Vol.18

The Efficacy of Uptake Response Times as a Measure of Noticing of Corrective Feedback during Oral Interaction Feedback Episodes

http://hdl.handle.net/2298/00043277
http://hdl.handle.net/2298/00043277
86769a8b-bf5c-4315-98dd-7a3368835d1d
名前 / ファイル ライセンス アクション
SB0018_075-098.pdf SB0018_075-098.pdf (1.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-05-08
タイトル
タイトル The Efficacy of Uptake Response Times as a Measure of Noticing of Corrective Feedback during Oral Interaction Feedback Episodes
タイトル
タイトル The Efficacy of Uptake Response Times as a Measure of Noticing of Corrective Feedback during Oral Interaction Feedback Episodes
言語 en
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 Moxon, Jonathan

× Moxon, Jonathan

WEKO 147794

Moxon, Jonathan

ja-Kana モクスン, ジョナサン

Search repository
別言語の著者 Moxon, Jonathan

× Moxon, Jonathan

WEKO 147794

Moxon, Jonathan

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 Interaction is regarded as being facilitative of second language (L2) development as it provides learners with opportunities to notice their errors, become aware of the gap between their current L2 knowledge and the target language, and bring about restructuring of current interlanguage (Long, 1996). Central to interaction-driven L2 learning are noticing and noticing the gap; however, current methodologies to operationalize these cognitive processes suffer from drawbacks that limit their ability to accurately quantify incidence. In the current small-scale exploratory study three subjects took part in an interaction activity during which corrective feedback was provided in response to learners’ errors, resulting in N = 42 feedback episodes. Two widely used measures? uptake (Lyster, 1998) and self-reports of noticing during stimulated recalls (Gass & Mackey, 2013)? were employed to quantify noticing. In addition, data obtained by a novel approach that examined response time between feedback provision and uptake was triangulated with uptake and stimulated recall data. Results suggest that supplementing analysis of response times to other analyses may be useful in disambiguating the incidence of noticing in feedback episodes where traditional operationalizations may result in false positives.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 学習者にとって相互交流(インタラクション)は自分の発信の中にあるエラーに気づく機会であり、現在の言語知識と目標とする言語知識の違いに気づく機会、そして現状の言語知識を修正する機会として、第二言語発達に有効であるとされている(Long, 1996)。インタラクションによる第二言語発達において中心となるのはnoticing とnoticing the gap である。しかし、この認知プロセスを数値化する現在の方法は、正確な数量化が行われているのかが不明である。この小規模な研究では、3人の被験者のインタラクション活動において、エラーに対するフィードバックが行われN=42のフィードバックエピソードのデータが収集された。Noticing を数量化する方法は、先行研究において標準的に使用されているuptake(Lyster, 1998)とstimulated recall(Gass & Mackey, 2013)が使用された。さらに、フィードバックを得てからuptake を発信するまでの反応時間を測る新規の方法を用いてuptake とstimulated recall からのデータを照らし合わせ、uptake を発信した被験者の意図の明確化を試みた。その結果、uptake によるnoticing の数値化においてこの新規の方法を加えることは、偽陽性の疑いがあるエピソードをより明確に数量化することに有効であることが示唆された。
書誌情報 熊本大学社会文化研究

巻 18, p. 75-98, 発行年 2020-03-24
ISSN
収録物識別子 1348530X
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11837081
著者版フラグ
出版タイプ VoR
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 807
その他の言語のタイトル
その他のタイトル 口頭インタラクションにおけるフィードバックエピソードでの「気づき」 : 「気づき」を計る方法としてアップテイクまでの反応時間の効能性について
出版者
出版者 熊本大学大学院社会文化科学教育部
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 14:49:24.572484
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3