WEKO3
アイテム
大学生を対象としたストレスマネジメント教育の試み : ピア・プレッシャーと認知過程に着目して
http://hdl.handle.net/2298/27122
http://hdl.handle.net/2298/27122563e362a-d165-4f49-a30d-a43658e745c3
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2013-03-04 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | 大学生を対象としたストレスマネジメント教育の試み : ピア・プレッシャーと認知過程に着目して | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題 | education of stress management, peer pressure, cognition process, university students | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| 著者 |
柴山, 謙二
× 柴山, 謙二× 竹本, 麻美 |
|||||
| 別言語の著者 |
Shibayama, Kenji
× Shibayama, Kenji× Takemoto, Asami |
|||||
| 内容記述 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | This is a tentative research on the education of stress management (SME) for university students that was focused on peer-pressure and cognition process. The purposes of this paper were to examine the process of SME in which the authors structured contents and exercises to adapt to characteristics of university students of today, and also to investigate the effect of the education on them. This SME had five sessions which consisted of teaching the concept of stress, discussion of their cognition processes, assertion technique, role playing and sharing. They could study the concept of stress and became conscious of their recognitions and responses, and could work to develop their forms of assertion. In analyzing differences between the pre-test and the post-test using some psychological measurements, significant differences were found in five factors : (1)an psychological stress response, (2)one of the interpersonal stress events, (3)cognitive estimates, (4)irrelevant beliefs and (5)assertiveness. This program of SME for university students proved effective. The authors discussed limit of those effects and tasks of this SME program. |
|||||
| 書誌情報 |
熊本大学教育実践研究 巻 29, p. 11-21, 発行年 2012-02-29 |
|||||
| NCID | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| 収録物識別子 | AA11700236 | |||||
| フォーマット | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | application/pdf | |||||
| 形態 | ||||||
| 値 | 1820855 bytes | |||||
| 著者版フラグ | ||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
| 日本十進分類法 | ||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||
| 主題 | 146.8 | |||||
| その他の言語のタイトル | ||||||
| その他のタイトル | A Tentative Research on the Education of Stress Management for University Students : Focusing on Peer Pressure and Cognition Process | |||||
| タイトル(ヨミ) | ||||||
| その他のタイトル | ダイガクセイ オ タイショウ ト シタ ストレス マネジメント キョウイク ノ ココロミ : ピア プレッシャー ト ニンチ カテイ ニ チャクモク シテ | |||||
| 出版者 | ||||||
| 出版者 | 熊本大学教育学部附属教育実践総合センター | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | 論文(Article) | |||||
| 資源タイプ・ローカル | ||||||
| 値 | 紀要論文 | |||||
| 資源タイプ・NII | ||||||
| 値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
| 資源タイプ・DCMI | ||||||
| 値 | text | |||||
| 資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
| 値 | 02 | |||||