WEKO3
アイテム
小学校家庭科における「パフォーマンス評価」導入の試み
http://hdl.handle.net/2298/31946
http://hdl.handle.net/2298/319460bdf2ff5-543b-4189-bda1-fcd570aacc4d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-03-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校家庭科における「パフォーマンス評価」導入の試み | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | performance-based assessment, home economics education, consumer life and behavior, rubric | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
山口, 佳代
× 山口, 佳代× 八幡(谷口), 彩子× 廣瀬, 文子 |
|||||
別言語の著者 |
Yamaguchi, Kayo
× Yamaguchi, Kayo× 八幡(谷口), 彩子× Hirose, Ayako |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Recently, "performance-based assessment" is remarkable as one of the methods to evaluate studentsʼ learning status of thinking, judgment, presentation, etc.. The objective of this paper is to introduce performance-based assessment into home economics classes on consumer life and behavior in Japanese elementary schools, and to examine the process of introducing performance-based assessment and the potentialities and/or actual tasks conducted in conjunction with it. To achieve this objective, we gave lessons on consumer life and behavior to fifth grade students of Japanese elementary schools, introducing performance-based assessment with the last lesson. After these lessons, we analyzed and assessed studentsʼ descriptions. The results were as follows : 1) We developed the task for "performance-based assessment" of buying a travel bag, a raincoat and a pair of working gloves, because these were necessary goods for students because of the training camp, a few months later. 2) We made the rubric for "performance-based assessment" on the viewpoint of the buying objective, the reasoning and the performance. 3) As the result that we analyzed studentʼs descriptions and assess them according to the rubric, the assessment score sometimes varied among three scorers. 4) We could devise better teaching methods with reference to the results of "performance-based assessment." | |||||
書誌情報 |
熊本大学教育実践研究 巻 32, p. 61-68, 発行年 2015-02-27 |
|||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11700236 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
3311081 bytes | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 375.5 | |||||
その他の言語のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Introducing Performance-Based Assessment at Japanese Elementary School Home Economics Classes : Trial Lessons | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | ショウガッコウ カテイカ ニ オケル パフォーマンス ヒョウカ ドウニュウ ノ ココロミ | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 熊本大学教育学部附属教育実践総合センター | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文(Article) | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
紀要論文 | ||||||
資源タイプ・NII | ||||||
Departmental Bulletin Paper | ||||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
text | ||||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
02 | ||||||
コメント | ||||||
【著者所属】山口佳代:熊本市立託麻北小学校 / 八幡(谷口)彩子:熊本大学教育学部家政教育学科 / 廣瀬文子: 熊本大学教育学部附属小学校 |